KAMU HARUS TAHU!! MASYA ALLAH, TERNYATA MASIH BANYAK YANG SALAH CARA MANDI WAJIB....,INI CARA YANG BENAR DAN TEPAT MANDI WAJIB

Mandi harus yaitu pengucapan yang mudah disebut, namun jangan sampai terkejut apabila disebutkan banyak umat Islam di tanahair kita yg tak sah mandi wajibnya kerana tidak mengerjakannya dengan benar.

Untuk melakukan mandi harus yang benar, seseorang ini tidak dapat mengerjakannya dengan hanya mandi lewat cara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Demikian sebaliknya, ia harus dikerjakan dalam kedua2 kondisi untuk membolehkan seorang ini meratakan air ke semua anggota tubuhnya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menyatakan, bagaimanapun, berdasarkan pada pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yg tidak tahu perkara itu.

 " Mengakibatkan, mandi majibnya jadi tidak sah kerana tidak penuhi satu di antara rukun mandi mesti iaitu meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir. Jika mandi harus tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang ini juga turut tidak sah. Tersebut menyebabkan apabila tidak lakukan mandi harus dengan benar, " tegas beliau waktu didapati di tempat tinggalnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi harus yang sebagai mandi junub atau janabah tidak dapat dilihat mudah oleh umat islam. Masing-masing orang yang mlakukannya mestilah tahu dan penuhi rukun2nya. Apabila tidak mandi harus seorang ini akan tidak sah.

Rukun mandi harus ada 3 perkara. Pertama, niat. Ke-2, menyingkirkan najis di tubuh. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota tubuh yang zahir.

Kemauan mandi mesti : " Sahaja saya mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.  " Atau " Sahaja saya mandi mesti kerana Allah Taala. "

Kemauan ini di dalam hati dan ia baiknya diikutkan saat air hingga ke mana2 bahagian anggota tubuh.

Untuk wanita yang habis h4! d, niat mandi harus yaitu : " Sahaja saya mengangkat hadas h4! d kerana Allah Taala. "
Ketika untuk wanita yang habis n! f4s, tekad mandi wajibnya yaitu : " Sahaja saya mengangkat hadas n! f4s kerana Allah Taala ".

Kemauan ini apabila dilambatkan atau waktu seseorang ini memulakannya selepas dia telah bersihkan salah 1 anggota tubuhnya akan jadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh ini dia mestilah memulakan kembali tujuannya waktu dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Seumpamanya dia miliki kemauan sebelumnya air sampai ke tubuh, kemauan ini juga tidak sah. Oleh ini mandi wajibnya tidak sah.

Tentang rukun mandi harus yang ke2, iaitu singkirkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, apabila kita ada najis di badan, najis ini dapat dibilas serentak dengan mandi harus. Ertinya membersihkan najis dengan mandi ini dapat disekalikan.

Sesaat rukun mandi mesti yang ke3, iaitu meratakan air ke semuanya anggota badan yang zahir, mencakup kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yg tidak sering atau lebat. Apabila rambut seorang ini ditocang atau disanggul, seumpamanya tidaklah hingga air ke dalamnya, tocang atau sanggul ini wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung juga, tidak harus dibilas kerana disangka batin. Namun seumpamanya, bulu2 di dalam hidung ini bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Tentang kuku juga, apabila di dalam kuku ada kotoran yg dapat menghalang sampai air ke badan terutama di bahagian bawah kuku, kotoran ini wajiblah dibuang. Buang kotoran di dalam kuku ini dapat dapat dikerjakan waktu tengah mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan juga terkecuali inai, berikut yang merumitnya.

Sesungguhnya apabila rambut seorang ini diwarnakan dengan pewarna terkecuali inai, mandi harus seseorang ini tidak sah. Oleh ini, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna terkecuali inai, apabila dia bakal mandi mesti, dia mestilah buang pewarna pada rambutnya terlebih dulu. Tetapi untuk buang pewarna ini juga bagaimana?..

Berikut yang rumitnya. Sedang pewarna pada rambut ini sesungguhnya tidak bisa dibuang demikian mudah.

Yang menyebabkan mandi harus orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna ini akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Itu berbeza dengan inai. Inai sesungguhnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna juga bakal menyalut rambut menyebabkan air terhambat ke rambut.

Namun dalam hal semacam ini, janganlah ada juga yang salah faham. Sebenarnya pewarna ini apabila dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan seumpamanya pewarna ini tidak bernajis, tidaklah miliki maksud jadi tidak sah. Dalam hal sejenis ini, sukalah saya menyebutkan bahawa sembahyang dan mandi harus ini berbeza. Jadi, mestilah diliat dari sudut yg berbeza.

Dalam hal semacam ini juga, sukalah saya mengatakan, huraian tentang rukun mandi harus seperti yang telah saya nyatakan itu yaitu yaitu perbezaan sah atau tidak mandi mesti. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Tentang sebab2 seseorang ini mesti mandi harus juga, Ustaz Haji Mat Jais menyebutkan, sebab2nya terdiri dari pada 6 lantaran. 3 karena melibatkan lelaki dan wanita iaitu kerana bersetubuh walau tidak keluar air m4n1, keluar air m4n1 dan mati. Ketika 3 karena lagi hanya melibatkan kelompok wanita sahaja, iaitu keluar darah h4! d, n! f4s dan melahirkan anak (wiladah) .

Mandi harus dapat dikerjakan di mana2 dengan memakai air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Untuk pasangan suami isteri yang bersetubuh juga, mereka tidak harusnya mandi selepas bersetubuh, namun diharuskan mandi waktu ingin beribadat. Selepas bersetubuh juga, apabila ia dikerjakan ketika malam, bila tidak mahu mandi mesti, seelok2nya ambil wuduk.
SHARE

Milan Tomic

Hi. I’m Designer of Blog Magic. I’m CEO/Founder of ThemeXpose. I’m Creative Art Director, Web Designer, UI/UX Designer, Interaction Designer, Industrial Designer, Web Developer, Business Enthusiast, StartUp Enthusiast, Speaker, Writer and Photographer. Inspired to make things looks better.

  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment